donderdag 25 februari 2010

Zonnebloempittenbrood




Dit keer een (al zeg ik het zelf), perfect gelukt brood,wat ook nog erg lekker was. Zelfs de altijd zeer kritische broodtester keurde het goed :-)

Het recept (gezien bij Arden) heb ik iets aangepast.

Ingredienten:

300 gram volkorenmeel
200 gram tarwebloem
80 gram zonnebloempitten + wat extra om te bestrooien
10 gram moutpoeder
7 gram droge gist
20 gram Lyle's Golden Syrup (of honing)
25 gram zonnebloemolie
320 gram lauwwarm water
9 gram zout
bakblik van ± 22,5 cm, ingevet (ik gebruik deze:NORPRO Stainless Steel 8.5"x 4.75")



Werkwijze:

Meng in een kom het meel en bloem, de moutpoeder, gist, zonnebloempitten.
Voeg de syrup, olie en water toe en meng het geheel met de platte klopper of een pollepel. Kneed met de kneedhaak ongeveer 3 minuten totdat het vocht is opgenomen en dek het af en laat 20 minuten staan.

Voeg het zout toe en kneed ongeveer 15 minuten totdat het deeg goed is.(stand 2 KA)

Laat het in ongeveer 1 uur in volume verdubbelen.

Sla het deeg door, vorm een losse bal en laat weer 20 minuten afgedekt liggen.
Hierna kun je het in de gewenste vorm brengen.

Besproei het deeg met wat water en rol het door de zonnebloempitten.
Als je een broodblik gebruikt, plaats dan de opgerolde deeglap met de naad naar beneden in het bakblik.

Dek het af met ingevet plastic folie en laat in ongeveer een uur rijzen.
Het deeg is voldoende gerezen als je er met je vinger op duwt, en het deeg weer langzaam terugveert.

Verwarm de oven voor op 220 graden C.
Plaats het brood onderin de oven, en draai na 15 minuten bakken de oven terug naar 200 graden C.

Het brood direct uit de vorm halen en op een rooster laten afkoelen ( minstens 1 uur voordat je het snijdt).

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit, zeg. Ik vind de kleur echt fantastisch. Hartstikke goed!

    Ik heb je blog via Arden gevonden. Leuk blogje, heb je! Ik zal eens wat vaker langskomen :o) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw blog stond ook al in mijn RSS feeds!
    Leuk dat je zo nu en dan eens komt kijken hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het moet in totaal ongeveer 35-40 minuten in de oven.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails