donderdag 9 september 2010

Stoofvlees met bier en mosterd (slowcooker)

Omdat de herfst weer onderweg is (of er soms al lijkt te zijn), maakte ik vandaag weer eens een rundvleesstoofgerecht.
Dit gerecht kan natuurlijk ook weer gemaakt worden in een gewone stoofpan, maar ik haalde mijn slowcooker weer van stal.

Benodigdheden:

-1 kg sucadelappen
-2 uien, grof gesneden
-1 teen knoflook, gehakt
-1 flesje oud bruin bier of Bockbier
-1 eetl. azijn
-2 blaadjes laurier
-2 takjes verse tijm of 2 eetl gedroogde
-zwarte peper en zout
-2 plakjes ontbijtkoek
-grove mosterd
-vloeibare braadboter


Wrijf het vlees in met vers gemalen zwarte peper.Snij de uien grof en hak de teen knoflook.
Besmeer de plakken ontbijtkoek met de mosterd.

Braad in een braadpan de stukken vlees aan en plaats ze in de voorverwarmde slowcooker.
Gebruik het braadvet van het vlees (gebruik evt. wat extra boter) en bak hierin de uien en knoflook tot ze mooi kleuren.

Doe de uien en knoflook bij het vlees, giet er de azijn,het bier en de kruiden bij.
Leg de plakken koek bovenop het vlees en dek de slowcooker af.

Laat 4-5 uur op LOW sudderen.Het vlees valt dan wel uit elkaar.Als je dit niet wilt, stoof het dan wat korter.Indien nodig tussendoor de onderste stukken vlees omwisselen met de bovenste.
Breng op smaak met zout en peper.

Lekker bij gekookte aardappels, puree of frites en bijv. spruitjes.
Een lekker pittige mosterd erbij maakt het af!

9 opmerkingen:

  1. Ik ga vandaag ook stoofvlees maken, typische Belgisch, maar hier gebruiken we geen look of ontbijtkoek. Wij gebruiken bruin brood met een goed laagje grootmoeders mosterd.
    Wat bij ons in de familie een "must" is ...maak zelf een aantal verse grove vleesballetjes (3 à 4 cm) bak die ook aan in de pan en voeg die het laatste uur bij het stoofvlees om verder mee te sudderen. Dit was origineel bedoeld voor de kinderen in de familie die het vlees niet altijd even leuk vonden ..maar nu is het standaard en wil iedereen het zo :) ...shhh dit is een familie geheim !! :)
    PS: stoofvlees is nog beter de dag erna !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Linda,
    Bedankt voor je (geheime)tip..hahhaha.
    Ik maak het vlees ook meestal voor 2x, en dan is het inderdaad de tweede keer lekkerder.
    Mijn zoon is gek op dit stoofvlees, dus de balletjes erbij zijn hier niet nodig, maar zeker een leuke tip.Leuk dat je bij mijn volgers staat nu!En eet ze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lekkere variant is stoofvlees met niertjes (kalfs- of rundsnier in hapklare stukjes). Samen met stoofvlees aanbraden maar niet tegelijk in de slowcooker doen. Aan bereiding toevoegen 2 tot 1 1/2 uur voor einde kooktijd (afhankelijk van totale kooktijd).
    Smakelijk!
    P.S. Aan kleine kindjes niet vertellen dat er niertjes in zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem9.11.10

    Groot succes hier, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter4.2.11

    Een fantastisch lekker recept, perfect voor de slowcooker. Inderdaad doe ik het ook met bruin brood en mosterd ipv de ontbijtkoek, maar voor de rest een topper :)

    Bedankt !
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem22.11.11

    Als je het vlees uit elkaar wil laten vallen (en dat wilde ik), dan is 4 a 5 uur op LOW bij lange na niet genoeg. Zelfs na 8 uur was het nog niet zo ver. Ik vermoed dat ht dan op MEDIUM of HIGH moet?

    Verder een lekker recept.
    Chido

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Chido,
    Ik heb alleen een high en lowstand op mijn slowcooker. Bij high vind ik het te hard gaan.Aangezien het vrij lang geleden is dat ik dit gerecht maakte, durf ik ook niet te zeggen of de door mij vermelde tijd klopt. In ieder geval zal het ook aan het gebruikte vlees en vleesdikte liggen hoe lang het duurt eer uiteen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super recept! Na 4,5 uur in de Crockpot op Low waren de sukadelappen botermals. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, het zit in de pan. Heb een kleine aanpassing doorgevoerd. Geen plakjes maar een in 3 stukken gesneden Sucade van 1,9 kg. Ingepoederd met een mengsel van bloem en veel gemalen peper voor het braden. Ben benieuwd....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails