zaterdag 13 februari 2010

Suikerbrood met gedroogde peer en gembersiroop




Het recept voor dit brood vond ik op Notitie van Lien en het was een succcesbroodje hier in huis.
Vooral zoonlief had het liefst alles in zijn uppie verorberd en ik kreeg het verzoek dit brood vooral toch snel weer eens te maken.

Ik had 3 kleine broodjes gemaakt, snackformaatboterhammetjes dus, en dat is voor dit soort brood uitermate geschikt.

Benodigdheden:

550-580 g ongebleekte tarwebloem
2 tl droge gist
75 g ongezouten boter, gesmolten en afgekoeld
2 eieren
3 el gember siroop
155 ml lauwe melk
1 tl zout
50 g gedroogde peer-stukjes, in vrij kleine stukjes (ik gebruikte mijn zelfgedroogde, nogal dunne peerschijfjes, in stukjes geknipt, maar die vond ik bijna niet meer terug in het brood)
150- 175 g parelsuiker
1 tl kaneelpoeder

Werkwijze:
Kneed een deeg van alle ingredienten, behalve de suikerparels en kaneel en laat het in een ingevette en afgedekte kom rijzen tot ongeveer verdubbeld. (1-2 uur).

(mijn deeg was achteraf bezien iets te droog en rees niet zo mooi)


Mix de kaneel met de suikerparels en kneed die door het deeg.

Verdeel het deeg in 2-en, of in mijn geval in 3-en en vorm ze tot twee of drie deegrollen. Vet kleine langwerpige bakblikken (of aluminiumbakjes) in en leg het deeg daarin.Omdat de gesmolten suiker erg plakkerig is, kun je de vorm ook met bakpapier bekleden, die je dan evt. ook nog wat invet).

Dek af met ingevet plastic en laat het nogmaals rijzen tot het bijna in omvang is verdubbeld.


Verwarm ondertussen de oven voor op 200ÂșC.


Bestrooi de broden met wat suiker voor ze de oven in gaan en bak ze dan ongeveer 35 minuten tot ze goudbruin en gaar zijn.
Ala ze neigen te bruin te worden, dek ze dan af met aluminiumfolie.

Let op met het uitnemen van de broden, de stukjes suiker zijn echt kokend heet.

Laat de broden afkoelen op een rooster.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Monique,
    Ik heb ook een suikerbrood gemaakt maar zonder de peertjes. Mijn brood is wel mooi gerezen. Misschien heb je te vroeg het zout toegevoegd. Dat doe ik pas na ca. 5 minuten kneden. Dat weet ik nog van de workshop. Ook heb ik wat minder meel gebruikt.
    Groet,
    Johanna
    http://dekeukenvanjohanna.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great bread recipe and I understood most of it I only don't know what gembersiroop is. Can you buy it in the United States??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I think so, maybe in Asian stores.Otherwise you could use the syrup from the bottled stem ginger.
    I don't understand something..you live in the USA or in Europe?
    I tried to mail you directly, but that failed.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails