vrijdag 12 maart 2010

Mueslibollen (1)



Laatst kocht ik bij 'de Tuinen' een zakje Ontbijt Mix, een mix van zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, gedroogde cranberries, bosbessen en abrikozen.

Ik maakte daar vandaag mueslibolletjes mee, beter gezegd, ik noem ze maar zo, maar sec genomen zijn het geen mueslibollen...er zitten namelijk geen noten in.
Ik voegde voor wat meer smeuïgheid nog cranberries en rozijnen toe.

Ingrediënten :

300 gram volkorenmeel
200 gram ongebleekte tarwebloem
10 gram zout
12 gram gedroogde gist
10 gram broodverbeteraar (optioneel)
15 gram moutpoeder
10 gram (vanille-)suiker
+/- 325 gram water, lauwwarm
125 gram Ontbijt Mix
125 gram rozijnen/cranberries

stukje boter, om de bollen mee in te smeren na het bakken


Kneed een deeg van het meel, gist, mout, broodverbeteraar, suiker en water.Voeg na 5minuten kneden het zout toe.
Voeg als het deeg te droog lijkt, nog wat extra water toe.
Kneed totaal ongeveer 15 minuten (KA).

Zet het deeg in een ingevette, afgedekte kom weg, op kamertemperatuur. Laat het in ongeveer 60 minuten rijzen tot het in volume verdubbeld is.

Hierna doorslaan en in porties van ongeveer 75 a 80 gram verdelen.
Bol ze op en laat op een bakplaat(opbakmatje of bakpapier), afgedekt met ingevet plastic folie, in ongeveer 45 minuten rijzen(verdubbelen nu niet in volume).

Verwarm intussen de oven voor op 240-250 graden Celsius.

Plaats de bollen in de oven en bak ze in 10-12 minuten bruin en gaar.

Bestrijk de bollen meteen met gesmolten boter en laat ze afkoelen op een rooster.


Het eindoordeel: lekkere, stevige bolletjes, maar een volgende keer zou ik er wat meer gedroogd fruit in verwerken.

1 opmerking:

  1. Anoniem14.3.10

    Hoi Monique, kwam via hyves even kijken. Wat lekker allemaal! Maar iets minder als je aan het lijnen bent, zoals ik ;-)
    Groetjes,
    Ineke (zie je op de 17e?)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails