woensdag 10 februari 2010

Zelf vanille-extract maken


Hoogste tijd voor een experiment !
Omdat vanille-extract duur is en soms ook lastig is om te vinden, ga ik proberen het zelf te maken.
Het schijnt een al beproefd experiment te zijn, wat bij de meeste zelfmakers letterlijk en figuurlijk in de smaak valt.


Benodigdheden:
- 50 gram vanillebonen, extractiekwaliteit of de duurdere kwaliteit vanillebonen
- 500 ml. wodka, van 40 procent alcohol
- een liefst donkere fles van een halve liter inhoud, die goed af te sluiten is.

Bereidingswijze:

Maak een donkere (bier-)fles leeg.
Spoel goed om en steriliseer in een pan of in de oven.
Halveer de vanillebonen, of snij/breek ze in stukjes.
In mijn geval bleken de door mij bestelde vanillestokjes half-gedroogd te zijn en brak ik ze dus in stukjes)
Doe de vanille in de fles en overgiet ze met de wodka.
Dop erop en goed schudden.

Nu geduld hebben en de fles een paar keer per week schudden.
Na 4 weken zou het al bruikbaar moeten zijn, maar het is beter om het minstens 8 weken te laten rijpen.
In mijn geval zal ik uiteindelijk het extract moeten zeven voor gebruik.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

1 opmerking:

  1. Succes! Ik maak mijn vanille extract ook altijd zelf, prima spul. Zie http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/12/vanille-extract-zelf-maken.html

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails